arrow_drop_up arrow_drop_down
QiiD beds Waarom is slapen zo belangrijk?
21 maart 2020 
in Bedden

QiiD beds Waarom is slapen zo belangrijk?

We weten allemaal dat slapen goed is voor onze gezondheid en weerstand. Toch putten we onszelf vaak uit. In dit blog meer over waarom slapen zo belangrijk is.

Een slechte nachtrust kan leiden tot ziekten. Onze biologische klok regelt wanneer we slapen, maar ook onze vatbaarheid voor ziektekiemen wordt hierdoor beïnvloedt volgens onderzoekers van de Yale University. Zij presenteren resultaten van hun onderzoek in het tijdschrift Immunity. 

Nilson Bed Midnight Blue by Wolterinck Design

Weerstand
Er wordt vaak gezegd dat onze weerstand minder is, wanneer we te weinig slapen. En dat blijkt ook uit onderzoek. Onze biologische klok oefent invloed uit op een bepaald eiwit. Dit eiwit maakt onderdeel uit van het immuunsysteem en reageert op de aanwezigheid van virussen en bacteriën. Wanneer er veel van dit eiwit aanwezig is in het lichaam kunnen we infecties beter weerstaan.

Er is in het verleden al heel wat onderzoek gedaan naar de impact van slechte nachtrust. Wanneer u amper een weekje minder dan zes uur per nacht slaapt, kan de werking van genen al worden geschaad.

Nilson bed Pink Blossom

Effecten van een nacht slecht slapen

Wanneer u maar één nacht slecht slaapt kunt u de gevolgen al merken;

Ziekte

Zoals hierboven al genoemd; rust is belangrijk voor uw immuunsysteem. Wanneer u minder dan 7 uur per nacht slaapt, loopt u drie keer meer risico om verkouden te worden.

Honger

Van slecht slapen krijg je trek, vooral in voeding met veel vetten en koolhydraten. Daarom kan een langdurige slechte nachtrust de kans op overgewicht vergroten.

Ongelukken

Minder dan zes uur slaap ’s nachts verdriedubbelt het risico op een verkeersongeval. Na één nachtje zwakt je oog-handcoördinatie namelijk al af.

Stemming

Wanneer uw brein onvoldoende tijd heeft gehad om zich te herstellen, kan het zijn dat u wat prikkelbaarder wordt.

Uiterlijk

Wie onvoldoende slaapt, zal er in de meeste gevallen al snel vermoeider uitzien. Op lange termijn veroudert de huid zelfs sneller.

Concentratie

Slaaptekort treft ook uw focus en geheugen. Concentreren is moeilijker en u zal vergeetachtiger worden wanneer u te weinig slaapt.

Hartziekten

Chronisch slaaptekort wordt ook gekoppeld aan een verhoogde bloeddruk en een grotere kans op een hartaanval.

Tips voor een goed nachtrust

Onderstaande punten kunnen een positief effect hebben op uw nachtrust.

  • Houd de slaapkamer donker en koel (18 tot 20 graden Celsius).
  • Ga overdag naar buiten, haal een frisse neus en zorg voor voldoende daglicht.
  • Neem een warme douche.
  • Doe iets rustgevends voor het slapen gaan, bijvoorbeeld mediteren of lezen.
  • Dim het licht of steek kaarsjes aan, en zorg voor een ontspannen sfeer in de slaapkamer. 
  • Gebruik de slaapkamer om te slapen, niet om te werken of tv te kijken. Licht van beeldschermen verstoren uw slaapritme.
  • Neem laat op de avond geen zware, eiwitrijke maaltijden. ’s nachts gaat de spijsvertering trager.
  • Probeer regelmaat te vinden in uw slaapritme.
  • Zorg voor een goed bed.

Nilson Bed Midnight Blue by Wolterinck Design

Slapen op Nilson

Een Nilson bed wordt gemaakt van natuurlijke materialen en kan naar wens worden samengesteld. In onze Nilson Conceptstore in Gorinchem kunt u diverse bedden uitproberen en onze slaapexperts helpen u graag bij het vinden van het juiste bed.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies